Många nya transportkunder tycker att det är svårt och frustrerande att få överblick över fraktpriser på försändelser av varor från A till B.
Frustrationen kommer delvis av att vi som konsumenter har vant oss vid priserna på allt från flygbiljetter och hotell till elektronik och kläder kan hittas och jämföras på ett ögonblick på nätet.
En annan orsak är att de flesta människor som ger sig ut på transportmarknaden inte känner till de grundläggande ”varutyper” som finns i transportvärlden, så som FOB och Ex-Works.
1. Var hittar jag fraktpriser?
Den allra största delen av transportmarknaden är fortfarande offline. Med andra ord; måste du ringa till speditörerna för att få fraktpriser på ditt gods. Men några alternativ dyker upp på vissa marknader:
transporteca.se – transport till och från Sverige till sjöss, luft och lastbil
www.timocom.dk – lastbilstransporter i Europa
www.freightquote.com – lastbilstransporter inom USA
www.xpressrate.com – frakt till och från USA till sjöss och luft
www.flexport.com – frakt till och från USA
www.nimber.com – transport av mindre saker från privatperson till privatperson
www.fragtopgaver.dk – transport i Danmark
2. Vad ingår i fraktkostnaderna?
För att kunna jämföra fraktpriser är det nödvändigt med en grundläggande förståelse för de punkter som frakten består av. Lyckligtvis består nästan alla försändelser av samma 7 punkter:
Upphämtning
Exportklarering
Exporthantering
Sjöfrakt, flygfrakt eller vägtransport
Importklarering
Importhantering
Leverans
Som ni kan se i ovanstående lista så har du själva frakten i mitten (punkt 4) och samma tre punkter (upphämtning/leverans, tullklarering och hantering) i varje ände.
När man transporterar från ett EU-land till ett annat EU-land utgår tullklareringen i båda ändar (punkt 2 och 5) i processen. När man transporterar en hel container eller en hel lastbil utgår hantering i båda ändar (punkt 3 och 6). Men annars är det dessa 7 punkter som gäller.
När två parter ingår ett avtal om en handel med ett parti varor, så bör de samtidigt avtala vilka villkor som ska gälla för transporten. Då använder man de så kallade Incoterms. De mest använda är FOB och EXW om du är importör, och CFR och DAP om du är exportör.
EXW, betyder Ex-works och innehåller betalning för alla punkterna, dvs. 1-7 ovanför
FOB, betyder Free OnBoard, och innehåller betalning för punkterna 4-7
Som exportör:
DAP, betyder ‘Delivery At Place’ och innehåller betalning för alla punkterna, dvs. 1-7 ovanför
CFR, betyder ‘Cost & Freight’ och innehåller betalning för punkterna 1-4
3. Hur ger en speditör fraktpriser?
En grundläggande förståelse för speditörens sätt att arbeta och ge priser på kan underlätta samtalet avsevärt. En speditör kan i princip alltid ge dig ett pris på frakten, dvs. punkt 4, samt lokala kostnader i sitt eget land.
Med andra ord, om du frågar en svensk speditör om priset på en importförsändelse från Vietnam till Sverige, då kan speditören lätt ge dig priser på punkt 4-7, motsvarande FOB. Priserna på punkt 1, 2 och 3, har han inte liggande och därför måste han först fråga sin lokala agent i Vietnam.
Det måste han göra för varje förfrågan som kommer från kunderna. Detta är en mödosam process som en speditör normalt bare utför om han eller hon har en rimligt bra känsla av att du verkligen vill köpa frakten hos dem. Med andra ord så föredrar en speditör normalt att ge dig fraktpriser som FOB stället för EXW.
Samma sak gäller för export. En svensk speditör kan snabbt ge dig priser på punkt 1-4, det vill säga motsvarande CFR, men måste fråga sin lokala agent i mottagarlandet att få priser på punkt 5-7. Därför föredrar speditören normalt att ge dig fraktpriser på CFR istället för DAP när du är exportör.
Tänk på dessa faktorer när du pratar med din speditör om transportpriser.
4. Se alltid till att få ett totalpris
Du kommer ofta att uppleva att speditören inte skickar dig ett totalt fraktpris utan i stället en hel lista på delar av priset med en outtalad förväntan om att du själv räknar ut det totala priset.
En sådan lista innehåller normalt flera olika valutor och en mängd förkortningar som är obegripliga för en lekman. Detta är ett verkligt exempel från på en sådan offert:
Freight all-in: SEK 2 600
Port charge: USD 13 per W/M
Offload on warehouse: USD 3.3 per W/M
Clean customs: USD 25/bill
Document: USD 32/bill
ENS: USD 30/bill
Telex release: USD 16.5/bill
Commodity inspection fee: USD 16.5/shpt
Truck up: USD 400.00
Kan du räkna ut det slutliga fraktpriset? När du får en sådan offert ska du be speditören räkna ut det totala priset för din transport. Se aktuella kompletta fraktpriser här.
Vad är sedvänja? De olika transportformerna har sin egen ”priskultur”, alltså sitt sätt att ge fraktpriser på. Det kan vara en bra hjälp att känna till dessa skillnader.
5. Fraktpris för vägtransport
Den viktiga frågan är om transporten går mellan två EU-länder eller inte.
Om transporten går mellan två EU-länder ger speditören dig normalt ett totalt all-in pris, och då behöver du inte göra mer. Går transporten däremot in eller ut ur EU, exempelvis från Schweiz till Sverige, då får du normalt ett pris för frakten samt ett pris för exportklarering i Schweiz och ett pris för importklarering i Sverige.
6. Fraktpris för sjöfrakt
Vid sjöfrakt ger speditören dig normalt ett all-in fraktpris för de punkter som han har kontroll över. Det är normalt sjöfrakten och kostnaderna i speditörens hemland, till exempel Sverige för en svensk speditör. Om du behöver kostnaderna i den ‘andra änden’, då kommer dessa normalt i flera linjer, som i exemplet ovanför.
7. Fraktpris för flygfrakt
Standard flygfrakt är gods som transporteras med passagerarflyg, exempelvis hos SAS och Lufthansa. Standard flygfrakt påminner i sin konstruktion mycket om sjöfrakt, vilket innebär att speditören snabbt och lätt kan ge dig ett totalpris för själva luftfrakten och de lokala kostnaderna i hemlandet. Men de utomeuropeiska kostnaderna tar tid att få hem och består av fler delar.
Budservice-gods skickas med en av de globala budfirmorna, till exempel FedEx, UPS, DHL eller TNT. Här får du alltid ett totalpris som innehåller alla 7 punkter. Med andra ord, då baserar sig priserna alltid på EXW (för import) och DAP (för export). Du kan gärna skicka FOB eller CFR, men priset är detsamma så det lönar sig sällan.
8. Skillnaden mellan tull och tullklarering
Många har ofta svårt att skilja mellan de två begreppen Tull och Tullklarering. Tull är den avgift som staten kräver att du betalar när du importerar eller exporterar varor. Tullkravet kommer direkt från Tullverket.
Tullklarering är jobbet som är förbundet med att deklarera de importerade eller exporterade varorna hos Tullverket. Detta utförs normalt av en speditör genom att ange detaljer så som typen av gods och värde i tullsystemet.
9. Moms
Man skiljer mellan moms på transporten och moms på de varor som transporteras. Man ska betala moms för hela transporten om den går mellan två EU-länder. Det är speditörens ansvar att indriva denna. Om du exempelvis får en pall hem från Italien till Sverige, då är det speditörens ansvar att indriva 25 % svensk moms.
Om transporten går till eller från ett land utanför EU, så ska man betala moms på den del av frakten som går inom EU. Med andra ord: Om du importerar en pall med gods från USA, där det totala transportpriset är kr. 8 000 och varav de lokala kostnaderna (momsunderlaget) i EU är kr. 2 000, då är momsen kr. 500. Det är speditörens ansvar att beräkna och indriva detta.
Fraktpriser med Transporteca
Här på portalen kan du söka fraktpriser och beställa din transport online. Alla priserna är jämförbara och all-in.
Har vi inte priser online som passar till din sökning, erbjuder vi att hämta en offert från vårt nätverk av speditörer inom 24 timmar gratis och utan bindning, med prisgaranti.