Transporteca för speditörer

Sälj bud- och expresstjänster online

Transportecas plattform är utvecklad för att göra det lättare för speditörer att börja sälja bud- och expresstjänster online. Vi gör det enkelt och snabbt för transportköpare att hitta transport för sina sändningar.

Föreställ dig att kunna ta emot bokningar av bud utan att ha lagt någon tid på försäljning, förhandlingar eller utan att ens ha räknat ut ett pris eller försökt upprätta tilläggsavgifter. Tänk om fraktinformationen fanns i ett standardiserat format redo för automatisk handläggning. Kanske till och med automatisk utformning av fraktetiketter. Etiketter som sedan sänds automatiskt till fraktfirman med korrekta instruktioner utan inblandning av någon i teamet.  Tänk om du inte behövde lägga tid på att fakturera kunden eller följa upp om betalningar utan en korrekt faktura skapades och betalades samtidigt med bokningen?

Detta är vad du kan förvänta dig när du säljer bud- och expresstjänster online med Transporteca. Nedan förklarar vi hur det fungerar och vad som krävs för att komma igång.

Bud- och expresstjänster

När vi pratar om bud- och expresstjänster i den här artikeln menar vi transporttjänster upphandlande från budfirmor som DHL, TNT, FedEx eller UPS. Din roll som speditör är densamma som för en återförsäljare, där den faktiska transporten utförs av den utvalda budleverantören. Det affärsmässiga och i slutänden operativa ansvaret – från kundens perspektiv – ligger dock hos dig.

Sälj kurir- och expresstjänster med Transporteca

Bud är en spännande transportprodukt från speditörens perspektiv eftersom den inte kräver några tillgångar. Dessutom kan en speditör med samlad volym från existerande och potentiella kunder ofta uppnå en betydande förhandlingsstyrka. På så sätt kan fördelaktiga marginaler uppnås jämfört med andra produkter. Baksidan är att budbokningar i genomsnitt ofta är små jämfört med andra transportprodukter.  De tillåter inte särskilt mycket manuell inblandning för att förbli lönsamma.

Transporteca använder teknologi för att minska manuell arbetskraft i prissättning, kundservice, på finansavdelningar och med att hantera speditörer.  Samtidigt förbättrar vi kundupplevelsen för slutkunden av transporten. Vi är fokuserade och har en dokumenterad erfarenhet av att göra just detta för speditörer som erbjuder bud- och expresstjänster.

Hur fungerar det?

När du ansluter dig till Transporteca får du tillgång till en särskild online app där du hanterar tjänster och priser som du erbjuder online. Alla priser på plattformen är tillgängliga omedelbart utan någon manuell involvering och alla bokningar säljs till spotkurser med förskottsbetalning från kunden. För att förbereda dina budtjänster för första gången, räkna med att det tar ungefär en timme.

Prismodellen för bud- och expresstjänster

Prismodellen som Transporteca använder för budtjänster är ‘cost-plus’. Vi erbjuder två lösningar för att integrera dina kostnader:

  1. API gränssnitt med din budleverantör
  2. Ladda upp prislistor i excel

API gränssnitt

Om ditt konto med din budleverantör stödjer API betyder det att om du lägger till dina priser när du lägger upp dina budtjänster ger det tekniken omedelbar tillgång till dina förhandlade kurser och relevanta tilläggskostnader med budleverantören. Även om det här är det snabbaste sättet att lägga ut dina tjänster online, var uppmärksam på att om du inte redan har stöd för API kan processen att göra det möjligt ta veckor (eller t.o.m. månader) för etablerade budfirmor.

Prislistor

Den alternativa metoden som försäkrar full kontroll och omedelbart lägger till dina priser är att använda prislistor. I den här modellen uppdaterar du kontraktslandet och zoner per kontraktet med din budleverantör.  Efteråt kan du ladda upp ett kalkylark med dina förhandlade baskurser. Dessutom finns det en lista på kostnader för tilläggstjänster som budleverantören erbjuder där du kan lägga till dina förhandlade priser från ditt kontrakt. Teknologin försäkrar att beräkningen av baskurserna sker enligt metoden för budfirman i fråga och att relevanta kostnader läggs till korrekt.

Markup

Den sista delen av din prissättning är din markup, eller prispålägg. Appen ger dig möjlighet i realtid sätta din markup baserat på allmänna principer från speditionsindustrin. Det kan vara en fast procentsats av kostnaden eller en fast markup per sändning eller per artikel.

Med din taxa för baskursen och extrakostnader och din prissättning för markup kan du testa hur teknologin omedelbart räknar ut säljpriset för alla förfrågningar. När du är nöjd med resultatet, klicka på ‘publicera’ för att lägga ut dina priser och tjänster online.

Ta emot bokningar från tre källor

Det finns tre sätt att ta emot bokningar från Transporteca på:

  1. Den här nätportalen som finns på 11 språk med fler än 100,000 besökare varje månad
  2. Skicka Snabba Prisuppgifter till dina nuvarande och potentiella kunder
  3. En särskild hemsida marknadsförd och branded av dig men där Transporteca är värd

Transporteca-portalen

När du har publicerat dina bud- och expresstjänster är de omedelbart tillgängliga för besökare på Transportecas portal. När en besökare söker efter transport visas dina budtjänster om de matchar besökarens transportbehov, och om priset på ditt erbjudande är konkurrensmässigt.

Om flera speditörer erbjuder samma budprodukt från samma budleverantör visas endast produkten med bäst pris för kunden. En tumregel är att du bör förvänta dig bokningar från den här portalen endast för produkter där du har en konkurrenskraftig tjänst.

Snabba Prisuppgifter

Transportecas online app erbjuder dig ett ytterligare alternativ för att ta emot bokningar. Du kan dra nytta av priskalkyatorn för att skapa Snabba Prisuppgifter och skicka till dina befintliga och potentiella kunder via mejl. Genom att ge ditt försäljningsteam och kundserviceteam tillgång till appen kan de skapa prisuppgifter vid förfrågan på bara några sekunder.

Mejlet till kunden innehåller en länk till prisuppgiften där kunden avslutar bokningen och betalar dig säkert online, antingen med kreditkort eller banköverföring.

White Label

Transporteca erbjuder en white label-lösning med en speciell hemsida med din branding så att kunder kan hitta och boka dina tjänster online. Hemsidan kan antingen vara din domän eller Transportecas. All teknologi använder samma källa som Transportecas portal och Snabba Prisuppgifter genom din app. Att skapa en speciell hemsida där dina kunder kan söka efter och boka transporttjänster online kräver därför ingen teknisk integrering.

Vi marknadsför dina tjänster aktivt på Transportecas portal. För Snabba Prisuppgifter och din speciella hemsida levererar vi teknologin för automatiserade priser och bokningar online, men det hänger på dig att marknadsföra dessa säljkanaler i din organisation och till dina kunder.

Ta emot dina betalningar

Din app inkluderar ett saldo i realtid där du kan följa betalningar som har mottagits för bokningar. När en kund bokar din bud- eller expresstjänst från någon av ovanstående källor, utfärdar Transporteca omedelbart självfakturering (kreditnota) till dig och värdet läggs till ditt saldo. Ditt saldo växer därför under månaden när du tar emot bokningar.

Vid månadsslutet får du (eller ditt ekonomiteam) ett överföringsmeddelande som summerar all självfakturering för månaden som gått. Den 15e varje månad startar vi automatiskt banköverföringen av ditt slutsaldo från föregående månad.

Eftersom Transporteca använder självfakturering för varje sändning och automatiskt överför saldot till ditt bankkonto behöver du inte lägga tid på fakturering eller uppföljning av betalningar. Avskrivningar och rapporter av skulder är obefintliga med Transporteca.

Slutligen, när bokningar tas emot från Transporteca inkluderar bokningsmeddelandet en översikt med uträkningen av baskursen, relevanta tilläggskostnader och din markup för budsändningen. Detta gör det möjligt att snabbt och enkelt bekräfta fakturorna från din budleverantör.

Börja sälja bud- och expresstjänster med Transporteca

Det är lätt att komma igång. Om du har avtal med etablerade budfirmor och om du vill försöka sälja dina bud- och expresstjänster online, skicka en kort sammanfattning av ditt företag och tjänsterna du har som avsikt att erbjuda online till [email protected].

När vi har tagit emot det tar vi kontakt för att skapa din speditörprofil på Transportecas app och för att hjälpa dig igång. När du har fått dina uppgifter för inloggning bör du kunna ha dina bud- och expresstjänster online inom en timme – givet att du har dina budkontakter redo.

Vi ser fram emot att höra i från dig!

Läs mer om att sälja transport online.