Du behöver inte göra något om vi inte specifikt ber dig om det. Du kan hitta alla datum och dokument för din beställning när som helst när du loggar in på din profil.

Här kan du läsa hur processen fungerar.

Bokning

Processen startar så snart du bekräftat din bokning. Du gör detta på vår hemsida, väljer önskad transporttjänst, fyller i avsändare, mottagare och lastuppgifter och betalar för din transport med kreditkort eller banköverföring.

När du har skickat in din bokning, två saker kommer att hända direkt: 1. Du får en bekräftelse, och 2. vi kontaktar din leverantör.

Bekräftelse

Du får en orderbekräftelse via e-post som dokumentation för transporten du beställt och den information du angavs under beställningen.

Leverantörskontakt

När vi tar emot din beställning skickar vi automatiskt ett e-postmeddelande till din leverantör med dig i kopia. Det här e-postmeddelandet innehåller en länk till en sida där din leverantör måste bekräfta leveransdetaljerna, inklusive villkor, beskrivning av varorna på det lokala språket och hur försändelsen är packad. Dessutom informerar vi din leverantör om att vi behöver en packlista och handelsfaktura, samt de formella kraven för handelsfakturan, för att säkerställa en effektiv tullklarering för inresa till Europa. Vi kommunicerar i allmänhet med din leverantör på det lokala språket men kommer alltid att inkludera en engelsk översättning så att du kan följa korrespondensen.

Om vi ​​inte har fått svar från din leverantör inom en arbetsdag kommer vi automatiskt skicka ett uppföljningsmejl och försök nå din leverantör via telefon. Om vi ​​inte har fått något svar efter ytterligare en arbetsdag och det lastklara datumet som du angett i bokningen närmar sig kommer vi att skriva till dig och be om hjälp med att komma i kontakt med din leverantör.

Fördelen med att säkerställa att all information är tillgänglig och korrekt i detta mycket tidiga skede är att vi upptäcker eventuella tvivel eller missförstånd mellan dig och din leverantör, utan att det påverkar själva transporten och därmed undviker risken för förseningar. Exempelvis upplever vi ofta oenighet mellan säljaren och köparen om vilken handelstid varan ska skickas under. Handelstiden är avgörande för hur mycket leverantören ska betala i lokalkostnader (se transporteca.se/fob-eller-exw), och det är därför inte konstigt att leverantören ofta försöker skicka varorna under exempelvis EXW-villkor, trots att ditt avtal är FOB. Detta skulle minska leverantörens kostnader. Om vi ​​kan klargöra detta direkt efter bokning av transporten kan vi undvika att avresedatumet flyttas på grund av uteblivna betalningar från din leverantör.

Bekräftelse från din leverantör

< p>En gång vi har fått nödvändig information från din leverantör kommer vi att utföra en automatisk validering för att säkerställa kvaliteten. Hög datakvalitet under hela processen är oerhört viktigt, speciellt för senare tullklarering, där data från alla källor måste matcha (t.ex. hur försändelsen är packad, vikt och volym, tullkoder och varans värde). Om det finns avvikelser kommer vi initialt att lösa dem direkt med din leverantör, men i vissa fall kommer vi att eskalera till dig för att hitta en lösning. Det kan vara om det finns avvikelser i din beställning och vad leverantören uppger om hur mycket plats varorna tar eller väger.

Överlämning av din försändelse

När all information är bekräftad, vi ombesörjer den fysiska överlämnandet av din försändelse från din leverantör till vår partner i Kina. När försändelsens överlämning är ordnad kommer vi automatiskt att uppdatera dig.

Den fysiska överlämnandet av din försändelse från din leverantör till vår partner i Kina beror på handelsvillkoren under vilka försändelsen ska skickas (se < a href=”https://transporteca.se/fob-eller-exw/”>transporteca.se/fob-eller-exw). Vi skickar antingen en lastbil till din leverantörs lageradress för att hämta försändelsen eller informerar din leverantör om vår lageradress, där de måste ordna med att leverera din försändelse.

När vi har bekräftat datumet för att ta emot din försändelse, reserverar vi plats ombord på det första tillgängliga fartyget, tåget eller flygplanet, beroende på din valda transportlösning. Så fort vi har bekräftat utrymmet skickar vi dig en automatisk uppdatering med förväntat leveransdatum baserat på given avgång. I de flesta fall kommer detta att överensstämma med det leveransdatum som du informerades om när du gjorde bokningen. Det kan dock också vara tidigare eller senare om till exempel din leverantör har försändelsen klar tidigare eller produktionen är försenad.

Konsolidering

När vi väl tagit emot din försändelse på vårt lager i Kina, vi kommer att konsolidera det med andra försändelser (detta gäller inte om du har beställt en full container). Det innebär att vi packar en container med försändelser från flera kunder. Så snart containern (eller pallen, vid flygfrakt) är packad, skickar vi den till hamnen, tågterminalen eller flygplatsen för att lastas på fartyget, tåget eller flyget.

Avresa

Vi följer automatiskt upp med vår partner i Kina dagen efter att din försändelse är planerad att avgå för att säkerställa att allt har gått enligt plan. Om till exempel fartyget är försenat kan vi redan nu kontrollera om detta påverkar leveransdatumet och skicka en uppdatering till dig. Du kommer att få ett bekräftelsemail när din försändelse är på väg till Europa.

Spårning på vägen

Så snart din försändelse har avgått startar en automatisk spårningsprocess för containern din försändelsen lastas in. Det innebär att Transporteca får en uppdatering om det kommer uppdateringar på rederiets hemsida om att fartyget anländer tidigare eller senare till hamnen i Europa än beräknat. Detta kan vara vid dåligt väder eller om fartyget hoppar över ett hamnanlöp på rutten. Du får automatiskt ett mejl med informationen och ett uppdaterat leveransdatum när ändringar registreras.

Tullklarering

Några dagar efter att din försändelse har avgått från Kina får vi räkningen på lastning, vilket tillsammans med de handlingar och information vi redan fått från din leverantör gör att vi kan påbörja tullklareringen. Vi ser automatiskt till att vi får alla nödvändiga dokument och information och validerar dessa innan vi behandlar din försändelse för tullen. Vid tullklarering registreras varuslag, värde och mottagare hos myndigheterna, vilket ligger till grund för senare uppbörd av tullavgifter och leverans av din försändelse.

Vi klarar de flesta sjöfraktsförsändelser inom första veckan efter att de lämnat Kina. Detta har fördelen att om det finns några tullfrågor kan vi klargöra dem innan försändelsen anländer till Europa. Du kan redan nu hitta tulldokumenten på din Transporteca-profil, så om du har några frågor om dem kan vi klargöra dem långt innan varorna anländer till Europa.

Ankomst

Ungefär tio dagar innan din försändelse anländer till Europa med skepp, skickar vi dig en uppdatering med förväntat leveransdatum och tillvägagångssätt vid ankomst. Vid denna tidpunkt är alla formaliteter klara för leverans och din försändelse kan passera tullkontoret utan dröjsmål om den inte tas ut för kontroll.

Förberedelse för leverans

Dagen efter att din försändelse anländer till hamnen tar vi den till ett lager, tömmer containern och förbereder den för leverans. Om din försändelse inte redan finns på pall, packar vi den vanligtvis på pallar för att underlätta själva leveransen.

Vi skickar dig nu ett e-postmeddelande för att informera dig om det förväntade leveransdatumet och ber dig bekräfta på nytt leveransadressen. Om du inte kan ta emot försändelsen på den föreslagna dagen kan vi ordna ett senare leveransdatum. I de flesta fall är detta kostnadsfritt.

Leverans

På dagen för din leverans kommer chauffören att ringa dig innan du anländer. Leverans kommer att ske mellan 8.00. och 16.00. Tyvärr kan vi inte erbjuda en specifik leveranstid den dagen.

Leverans sker med en lastbil med lyft och pallvagn. Leverans sker oftast till trottoarkanten eller en plats i omedelbar närhet där vår chaufför kan nå den med pallvagnen. Gaffeltrucken kan inte köra på mjuka ytor.

Pallar

Om vi ​​har packat dina varor på pallar tar chauffören i retur ett motsvarande antal tomma pallar om du har dem. Chauffören väntar dock inte på att du ska packa upp pallarna, så detta är bara om du har extra pallar stående. Om din leverantör har packat varorna på pallar är dessa pallar dina.

Tulldokument

Vi får de slutgiltiga tullhandlingarna 5-10 dagar efter att din försändelse har levererats, vilket vi skickas automatiskt till dig via e-post. Myndigheterna kräver att du behåller dessa handlingar i 5 år. Du behöver inte skriva ut dem, så länge du kan hitta filen om ditt företag tas för tullkontroll.

Din Transporteca-profil har alltid alla datum, information och dokument

Alla datum, information och dokument för din försändelse sparas kontinuerligt i din profil. På så sätt kan du alltid logga in och följa var din försändelse är eller hämta ett dokument eller information om det blir aktuellt.