9 saker att se upp för

Import misstag

Denna sida avser att hjälpa företag som bedriver internationell handel att undvika några av de vanligaste fallgroparna och typiska import misstag. Om du har erfarenheter som andra kan dra nytta av, så får du gärna dela med dig, så att de kan inkluderas.

Transportdokument

Dokument är en vanlig källa till förseningar och frustration vid internationell handel (till exempel en kinesisk exportlicens). Medan det mesta av fraktförfarandet i princip kan utföras utan fullständiga och korrekta dokument, kommer tullklareringen att försenas om information saknas eller är felaktig, tills detta rättas.

Ett vanligt import misstag är att ta för givet att dokument som mottas är korrekta. Gör det till en vana att kontrollera att all information är korrekt och fullständig när den först tas emot. Ta steg för att få eventuella felaktigheter, samt bristfällig eller otydlig information korrigerade omedelbart. Internationell transport är enkel och logisk. Dokumenten är det också. Om något ser fel ut – då är det ofta fel.

Kontrollera med speditören om du behöver överlämna originaldokument eller om en scannad kopia räcker. När det gäller konossement, är det bra att vara medveten om att mottagaren kommer att behöva överlämna det ursprungliga dokumentet till speditören vid ankomsten för att ta emot leveransen av lasten. Avsändaren och mottagaren måste komma överens om när och hur dessa dokument kommer att överföras från avsändaren till mottagaren.

Vem gör vad för att undvika import misstag?

Det finns alltid sju steg i den internationella leveransprocessen, som måste ordnas och betalas. Du kan undvika obehagliga överraskningar om du ser till att du har en tydlig överenskommelse om vem som är ansvarig för vad innan du skickar godset. Läs mer om De 7 stegen inom internationell transport så att du förstår hur det hela fungerar. Och kom ihåg, tullavgifter betraktas inte som en del av leveransprocessen. Tullverket kan lägga till extra kostnader, utöver ditt totalpris.

import misstag vid lastbilstransport

Försök att nå ett kommersiellt avtal mellan säljare och köpare tidigt i processen, som åtminstone besvarar dessa frågor:

Vem ansvarar för att betala vilken del av fraktprocessen?
Vem anlitar speditören?
Var exakt är ursprungsorten och destinationen (adress, kontaktuppgifter)?
Vad består lasten av (mått, vikt, innehåll)?
När är lasten redo (se lastberedskapsdatum)?
Vad händer om den inte är redo detta datum?

Försök att använda den globala standarden Incoterms, vid dokumentation av vem som är ansvarig för vilken del av leveransprocessen. Detta kommer att minimera feltolkningar senare i processen.

Lokala avgifter

Bli inte förvånad över lokala avgifter. Avsändare och mottagare fokuserar alltför ofta enbart på fraktavgifter när de beräknar kostnader för internationell sjöfart. Men det tillkommer alltid lokala avgifter på både ursprungs- och destinationsorter för godshantering.

import misstag

Hur många speditörer?

Begränsa antalet transport leverantörer du har med i logistikprocessen end-to-end. Vanligtvis skulle det vara fördelaktigt att handskas med endast en speditör för att bara ha en kontaktperson.  Det minskar även risken för tvister mellan logistikleverantörer om något går fel vid överlämnandet.

Tilläggsavgifter

När du bokar transport på Transporteca, så ingår tilläggsavgifter i det pris du betalar när du bekräftar din bokning.

Om du bokar direkt med en speditör, eller om du av någon anledning måste betala ursprungs- eller destinationsavgifter separat, så kan du räkna med tilläggsavgifter på slutfakturan. Du bör förstå alla tillägg, så tveka inte att be om ett förtydligande för att undvika eventuella import misstag. Men det är också bra att inse att speditören sannolikt inte komma att lämna över din last förrän alla utestående betalningar har betalats. Läs mer om fraktpriser här.

Banköverföringar

Dröjsmål i internationella banköverföringar fördröjer ofta sändningsprocessen. Säljaren kommer vanligtvis inte att skicka varorna förrän betalningen har mottagits från köparen. Om inte det finns ett etablerat kreditförhållande mellan avsändare och mottagare sedan tidigare.

Korrekta uppgifter krävs för internationella banköverföringar. Se till att alla detaljer är kompletta, och i ett format som kan användas för elektroniska banköverföringar, om det är den valda metoden. Tänk på att adressformat skiljer sig från land till land, så om du är osäker bör du fråga säljaren exakt vilket format som krävs för att lyckas med överföringen. Om den mottagande banken inte accepterar överföringen, kan det ta upp till 10 dagar innan köparen meddelas.

import misstag vid flygfrakt

HS-koder

HS-koder används för klassificering av handelsvaror för tullen. En felaktig HS-kod kan skapa en betydlig försening av din sändning vid tullkontroll. Dessutom kan en felaktig HS-kod leda till högre tullar på dina varor än vad som faktiskt krävs, vilket är ett kostsamt import misstag. Se till att speditören eller tullmäklaren klassificerar dina varor utifrån en korrekt godsbeskrivning från avsändaren, för att minska risken för fel tull, och se till att HS-koden finns på konossementet.

Transportförsäkring

Behöver jag en transportförsäkring? Detta är en vanlig fråga bland avsändare och mottagare. Det är en vanlig missuppfattning att speditören eller rederiet är ansvarig för förlust eller skada på varor de transporterar. Faktum är att alla speditörer och transportörer har ett kraftigt begränsat ansvar. Därmed är det ytterst viktigt att köpa en varu- eller transportförsäkring. Ta med i det kommersiella avtalet mellan avsändare och mottagare vem som är ansvarig för försäkringen. Se till att alla parter har en kopia av försäkringsavtalet och anvisningar om hur man gör en anmälan.

En transportförsäkring kan vanligtvis köpas direkt från speditören eller från ett oberoende försäkringsbolag.

Transittid

Att ta fel på transittiden från hamn till hamn för den totala transittiden är en vanlig frustrationskälla. När du räknar ut transittid för olika transportlösningar, kontrollera att du är medveten om vilka komponenter som ingår i transittiden för att undvika överraskningar.