Skicka paket till andra länder billigt och effektivt med denna paketguide. Den samlar ihop de viktigaste sakerna du ska tänka på innan du köper paketfrakt.
Läs hur du sparar pengar genom att använda de bästa avtalen, vilka paketföretag du ska använda till vilka servicetjänster, och vem som ska utfärda vilka dokument.
1. Vad är paketfrakt?
Om du behöver paketfrakt, post eller godstransport beror på de varor du ska skicka. Paketfrakt kännetecknas av att kunna ta standard paketförsändelser inom specifika mått och vikt.
Ska du till exempel skicka paket till andra länder och väljer att använda ett bud från UPS för transporten, då ska paketet igenom ett distributionsnätverk som inte kan hantera paket på mer än 68 kg, och där den längsta sidan inte får överstiga 270 cm.
2. Vilket transportföretag ska jag välja?
Olika transportföretag har olika styrkor som kan gynna dig beroende på vilken paketfrakt du behöver. I praktiken kan transportföretag för paket delas upp i 5 kategorier:
Globala budfirmor, t.ex. UPS, FedEx, DHL, TNT
Posten, t.ex. PostNord och Post Danmark
Regionala budfirmor, t.ex. GLS, Bring, 3×34
Lokala åkerier
Oorganiserad paketfrakt
Globala budfirmor har ett enormt effektivt nätverk som täcker större delen av världen och som standard erbjuder möjligheten att spåra dina paket. Organisationerna är stora och arbetsflödet är ofta standardiserat och automatiserat, vilket begränsar flexibiliteten. Ska du skicka paket till andra länder är dessa företag ofta att föredra eftersom deras servicetjänster alltid innehåller både transporten från dörr-till-dörr och tullklarering både ut- och in. Läs mer om hur du får ett bra pris på din paketfrakt med budfirmor här.
Posten är som utgångspunkt lokal men har ett starkt nätverk av postkontor runt om i världen. De kan normalt leverera en rimlig världsomspännande service inom 5-10 dagar, men erbjuder endast spårning av din frakt mot extra betalning, och då ska du vanligtvis själv lämna in dina paket på ett postkontor.
Regionala budfirmor har normalt ett eller flera lager i Sverige och eventuellt i grannländerna. De arbetar med en kombination av egna bilar och partner, och erbjuder också att skicka dina paket globalt, men då använder de sig för det mesta av andra globala budfirmor.
Lokala åkerier har en bil eller en flotta av skåpbilar eller lastbilar som de planerar rutterna för beroende på varifrån de får beställningar. Du ska generellt förvänta dig att åkeriet endast står för själva transporten, och i begränsad utsträckning kan hjälpa till med dokument och t.ex. tullklarering. Det lokala åkeriet är ofta mer flexibelt än de större företagen och kan på så sätt ofta anpassa upphämtnings- och leveranstider efter dina behov.
Den oorganiserade paketfrakten hittar du via diverse portaler. Detta är normalt privatpersoner eller enmansföretagare som erbjuder transportkapacitet på rutter som de ändå ska köra. Använder du oorganiserad transport ska du tänka på att om dina paket inte kommer fram eller skadas kan det vara mycket svårt att få ersättning.
3. Transporttjänster när du skickar paket till andra länder
När du skickar paket till andra länder med en budfirma kan du normalt välja mellan olika transporthastigheter. Företagen erbjuder som minimum en snabbservice där dina paket kan vara framme inom ett fåtal dagar, och en långsammare och mer ekonomisk tjänst där dina paket levereras inom 7-10 dagar.
Paketet skickas i samma transportnätverk för snabba och långsamma servicetjänster, skillnaden är bara att med snabbservice får paketet en prioritetsflagga i systemet. Detta fungerar i praktiken liksom ”Priority”-etiketten som flygbolagen använder på bagage för business class passagerare. Det innebär att paketet alltid kommer med den första avgången och hanteras först vid sortering och leverans.
4. Hitta det bästa priset för paketfrakt
Med budfirmor kan det vara stor skillnad på listpriser och förhandlade priser. Om du har mindre än 100 försändelser per år lönar det sig ofta inte att förhandla priserna själv.
I stället för att betala listpriser kan det löna sig att köpa budtjänsten genom en speditör. Detta kan du t.ex. göra här på portalen där speditörernas avtalspriser visas i en enkel och jämförbar översikt, och där du kan beställa transporten online.
Om du behöver en snabb transittid är det en bra idé att få priser på både snabbare och långsammare transportservice. Orsaken till detta är att det för vissa rutter och paketstorlekar bara är en mindre skillnad på priset, medan för andra kan det vara en faktor 3-4. Här på portalen får du överblick över både snabba och långsammare servicetjänster så att du lätt kan jämföra priser och transittider.
Köper du direkt från transportföretaget ska du undersöka vad som är inkluderat i servicen och priset. Till exempel är fraktsedeln ofta inte med i servicen, vilket innebär att avsändaren ska skapa fraktsedeln i budfirmans system. För att kunna jämföra priser är det också viktigt att känna till eventuella tillägg, så som bränsletillägg eller fakturaavgift för att se det totala priset.
Här på portalen är fraktsedel alltid med i priset, och alla avgifter är inkluderade i ditt pris. Om speditören inte erbjuder att göra fraktsedeln kommer Transporteca att skapa och skicka den gratis. Om du ska skicka paket till eller från andra länder kan du se de aktuella priserna här.
5. Det praktiska efter du har beställt paketfrakt
När du har beställt transport av ditt paket finns det tre saker du ska tänka på:
Fraktsedel/etiketter
Dokument
Upphämtning
Fraktsedeln är normalt utformad som en etikett som ska sätts på paketet. Denna fraktsedel innehåller information om vem avsändaren och mottagaren är, samt vilken transportservice du har beställt, samt normalt en referens som kan användas för spårning. Beställer du här på portalen får avsändaren automatiskt ett e-postmeddelande med en länk till dina fraktsedlar, som du ska skriva ut och klistra på paketet.
När du skickar paket till andra länder utanför EU ska de tullklareras. Därför ska transportföretaget ha en faktura som dokumenterar godsets värde, samt en packlista som beskriver vad paketet innehåller. Läs mer om transportdokumenten här.
Själva upphämtningen kan du antingen beställa när du köper transporten, eller när paketet är klart för upphämtning. Du kan på så sätt få dina fraktsedlar (etiketter) och vänta med att beställa upphämtningen till senast dagen innan paketet ska iväg. Normalt innehåller fraktsedeln anvisningar för beställning av upphämtning. Du ska normalt ringa till budfirmans lokala kontor med referensen från fraktsedeln och be om upphämtning. Normalt kan upphämtning arrangeras till nästa dag om du kontaktar dem innan kl. 12.