Snabbguide

Vad är lastberedskap?

Begreppet lastberedskap är kopplat till internationell handel och till ett visst datum då avsändaren (även känd som leverantör, tillverkare, säljare eller exportör) har lasten klar för överlämning till en transportör.

Denna artikel syftar till att förklara exakt vad lastberedskap innebär, och att undvika förvirring om vilka datum som gäller för lastberedskap i kommunikationen mellan avsändare, mottagare och speditörer. Speditörer hänvisar ibland till datumet för lastberedskap med förkortningen CRD (Cargo Ready Date).

Tre faktorer som avgör om lasten är redo

När det handlar om en internationell transport av gods mellan säljaren och köparen, eller avsändaren och mottagaren, så finns en transittid, eller dröjsmål när varorna inte längre är i säljarens innehav och inte heller i köparens.

I avtalet mellan säljare och köpare är det därför lämpligt att komma överens om ett datum då varorna i princip är redo att överlämnas till köparen om det inte hade varit för denna försening i transit. Lastberedskapsdatumet är det datum då säljaren har varan färdig för överlämning i sina lokaler, och detta definieras av tre faktorer:

Försändelsen finns tillgänglig och fullständig på överenskommen plats
Försändelsen är förpackad så att den kan levereras via det överenskomna transportsättet
Dokument för internationell frakt är förberedda och tillgängliga

lastberedskap

Tillgänglig och fullständig

Avsändaren och mottagaren kommer normalt överens om platsen där lasten ska vara tillgänglig. Detta är vanligtvis avsändarens eller säljarens lokaler och kan vara vid fabriken eller på exportörens lager. Det som menas med att sändningen är fullständig är att den uppfyller avtalet mellan säljaren och köparen. Det vill säga en fullständig produktion i kvantitet och kvalitet enligt överenskommelse i kontraktet eller inköpsordern, och som dokumenterat på fakturan och förpackningslistan.

Sjövärdigt emballage

Kraven på varornas emballage beror på transportsättet. För sjöfrakt och LCL transporter måste leveransen vara förpackad så att den inte kommer att skadas under hantering och sjötransport. Detta kallas också att göra lasten sjövärdig. Speditören kontrollerar emballaget när de tar emot lasten, och om den inte anses vara transportduglig så avvisar de lasten eller erbjuder sig att paketera om varorna mot en avgift.

flygfrakt

Ett exempel på lastberedskap. Tänk dig en trälåda som lätt kan fyllas som en LCL försändelse. För LCL måste förpackningen kunna klara av att lastas på lastbil vid avlastningsföretagets lokaler, lossning vid en speditörs lager (vanligen med gaffeltruck eller för hand), omlastning till en container, leverans till bestämmelseorten (inklusive kranhantering av containern), lastbilstransporter och sjögång, tömning av containern på en speditörs lager, omlastning på lastbil och lossning i mottagarens lokaler. Vid bedömning av förpackningens tålighet bör man förvänta sig att den kommer att hanteras minst sex gånger, förutom påverkan av väg- och väderförhållanden.

Hur man packar för lastberedskap beror på varan. Typiska exempel inkluderar kartonger eller trälådor, men det kan också handla om balar, trummor eller rullar. Transportören måste inte tillhandahålla pallar, men det kan minska risken för skador avsevärt, eftersom de hjälper till att automatisera hanteringen. När du skickar LCL, så krävs det även att lasten kan staplas. När man använder pappkartonger så måste de vara starka och välfyllda för att undvika att de går sönder om annan last staplas ovanpå dem.

lastberedskap

Dokumenten är redo

De dokument som måste vara redo vid datumet för lastberedskap är åtminstone fakturan och en packlista. Ytterligare krav på dokumentation kan gälla på den lokala marknaden, och tullmäklaren eller speditören kan hjälpa till med information om detta (se vår artikel om Steg vid transport). Dessutom kan det finnas ytterligare råvarespecifika krav, till exempel certifikat och tillstånd. Dokumenten kan anses vara kompletta när alla dokument som krävs för export och import av sändningen är klara.

Två saker att vara medveten om

1. När du bokar med en speditör måste försändelsens mått inkludera allt förpackningsmaterial som krävs för att göra lasten transportduglig. Tänk på att förpackningsmaterialet kan öka både mått och vikt på leveransen.

2. Lastberedskap betyder inte att lasten är exporttullklarerad. Processen för exporttullklarering utförs av tullmäklaren eller transportören och kan endast ske efter datumet för lastberedskap, eftersom dokumenten bör överlämnas till myndigheterna tillsammans med tulldeklarationen.

lastberedskap vid flygfrakt

Efter lastberedskapen

Vanligtvis avtalas det mellan köpare och säljare (eller exportör och importör) att säljaren måste meddela beredskap till köparen. Speditören återbekräftar sedan lastberedskapen. Detta benämns ofta med förkortningen NOR (Notice Of Readiness).

Efter lastberedskap överlämnas leveransen till den part som anlitats av avsändaren eller mottagaren till att genomföra transporten. Detta är vanligtvis en speditör eller ett lokalt transportföretag.

Vad händer om lasten är redo före eller efter det avtalade datumet?

Det finns en möjlighet att tidigarelägga frakten om lasten skulle vara redo att hämtas före det avtalade datumet för lastberedskap. Det vill säga om speditören har möjlighet att arrangera och samordna det. I annat fall kan avsändaren (säljare eller exportör) få ansvara för lagring av lasten fram till det avtalade datumet för överlämnande till transportören.

Om lasten är klar efter det avtalade datumet för lastberedskap, så kommer det oftast att innebära en försenad leverans till mottagaren (köpare eller importör). Det är bra att komma överens om vad som ska prioriteras redan när ordern görs. Det kan innebära att man inför en viss flexibilitet runt lastberedskapen med ett överenskommet straffsystem vid förseningar eller ett krav på att använda ett snabbare transportmedel (vanligtvis flygfrakt) som den skyldiga parten får betala för.

Tveka inte att ge en kommentar via vårt kontaktformulär, om du känner att något saknas i den här artikeln eller om du har andra kommentarer eller frågor.