Du bör se upp för transportfällan när du beställer transport från Kina. Tyvärr är det vanligt att försöka lura transportköpare på deras surt förvärvade pengar med hjälp av den metoden som beskrivs nedan.
Hur transportfällan ser ut från ditt perspektiv
Ditt nystartade företag har designat ett stötsäkert iPad skal, och du har upptäckt att det finns en marknad för det i Sverige. Du har hittat en leverantör i Shanghai, och du håller på att placera din första order för din nyutvecklade produkt, som kommer att bli en leverans på fem kubikmeter. Under förhandlingarna erbjuder din leverantör sig att hantera transporten eftersom han har en del transportavtal på plats. Det kommer bara att kosta dig SEK 2100. Det verkar som en bra affär, så du accepterar erbjudandet genast.
Varorna är klara vid avtalat datum och levereras med sjöfrakt. Ungefär en månad senare kontaktas du av en svensk speditör som säger att produkterna har ankommit hans lager. Du måste betala SEK 7800 för att få dina varor levererade. Det kommer självklart som en överraskning eftersom du redan har betalat din leverantör för att hantera transporten. Och du tycker att det är alldeles för mycket att betala, även om du vore tvungen att betala för leverans inom Sverige.
En betydande del av din vinst från denna försändelse verkar redan ha gått upp i rök. Du frågar runt och upptäcker att lokala avgifter, inklusive tullklarering och leverans, inte borde uppgå till mer än SEK 1200. Du pratar med speditören och förklarar att det inte kan vara rätt och att du inte vill betala eftersom leverantören redan har betalat för leverans av dina varor. Den svenska speditören säger att han måste täcka sina kostnader och att du inte får dina varor förrän beloppet har betalats i sin helhet. Han tillåter dig inte heller att anlita en annan speditör för att hantera leveransen.
Du kan nu välja mellan att betala SEK 8000 eller att låta speditören behålla dina iPad skal.
Verkar det bekant?
Hur det fungerar på riktigt
Hur börjar transportfällan? När din leverantör mottar din beställning, så ringer han sin vanliga kinesiska speditör. Leverantören begär en offert för transporten till Sverige. Speditören i Kina märker att priset i hans system för att skicka fem kubikmeter gods till Sverige är SEK 3500. Som vanligt skickar den kinesiska speditören en offert på SEK 2100 till leverantören, och erbjuder dessutom leverantören en provision på SEK 1000 om han vinner ordern. Det är en bra affär för din leverantör, så han accepterar erbjudandet.
Därefter kontaktar speditören i Kina sin svenska partner, som nämnts ovan, och berättar att han får hantera transporten inom Sverige mot en avgift på SEK 5000. Den svenska speditören accepterar. När varorna anländer skickar den svenska speditören dig en faktura på SEK 7800 och skickar SEK 5000 tillbaka till speditören i Kina.
Resultatet
- Du får betala SEK 9900 för transporten (SEK 2100 till leverantören och SEK 7800 till den svenska speditören)
- Leverantören har tjänat SEK 1000 på frakten som han sålde dig ”utan vinst”
- Den kinesiska speditören har tjänat SEK 5000 + SEK 2100 – SEK 1000 – SEK 3500 = SEK 2600 mer än han borde
- Den svenska speditören har tjänat SEK 7800 – SEK 5000 – SEK 1200 = SEK 1600 mer än han borde
- Hela sändningen uppgick till SEK 9900, men du trodde att det bara var SEK 2100. Det borde ha varit SEK 3500 + SEK 1200 = SEK 4700. Detta belopp (SEK 4700) inkluderar både den kinesiska och svenska speditörens vinst.
Ett exempel
Nedan är ett verkligt exempel på hur en speditör ger priser. Speditören skickade denna faktura till en importkund där leverantören skulle ha hanterat transporten. Kan du räkna ut vad var och en av posterna på fakturan betyder?
Slutsats
Om du erbjuds billig eller gratis frakt, bör du tacka nej till erbjudandet, om du inte vill hamna i transportfällan. I de flesta fall kommer du ändå att få betala för transporten i slutändan, och det kommer sannolikt att bli mycket dyrare än du ursprungligen trodde.
Lösningen är att du insisterar på att själv betala för transporten. Du bör diskutera valet mellan en EXW– eller FOB-försändelse med din leverantör ( läs mer om de olika handelsvillkoren här ). Därefter bör du hitta en ärlig svensk speditör, som du betalar direkt och som arbetar för dig. När du gör en affär med speditören, bör du också be om ett ’all-in’ pris. På så sätt undviker du att oväntade extra kostnader hindrar dig från att ta emot dina varor.
Med andra ord måste du ta ansvaret för sändningen själv. Annars kommer du sannolikt att bli ”dragen vid näsan”.
Ett sätt att undvika besväret är genom att beställa transporten här på Transporteca. Vi skickar alltid godset hela vägen till den adress du anger, och våra priser är alltid all-in.
Du kan söka efter fraktpriser genom att klicka på knappen nedan.