Guide

Din första Amazon FBA sändning

Detta inlägg syftar till att hjälpa dig att lyckas med din första sändning av produkter till Amazon FBA. Eftersom Amazon har ganska stränga riktlinjer kommer vi att gå igenom deras krav på förberedelser, paketering, märkning och leveranser så att din första sändning och möte med FBA går bra.

Om försäljning på Amazon är helt nytt för dig, måste du först och främst registrera dig som säljare på Amazon. Följ helt enkelt instruktionerna steg för steg för att skapa ett Amazon säljarkonto. När du är redo att lista dina produkter, välj alternativet Fulfilment by Amazon (FBA). Med det här alternativet kommer Amazon lagerföra, packa, förbereda och leverera din vara till en köpare, samt hantera kundtjänst och returer. Ditt enda ansvar som säljare är att hålla koll på ditt lager och fylla på när det behövs.

En översikt över FBA processen

Nedan går vi igenom processen att sälja dina produkter genom FBA. Följ dessa steg för att se till att din första FBA sändning till Amazon Fulfilment Center går bra:

  1. Bestäm vilka produkter du vill sälja på Amazon FBA (och ta kontakt med en leverantör)
  2. Registrera dig för ett Amazon säljarkonto
  3. Lista de produkter du vill sälja på Amazon FBA och skapa en sändningsplan via ditt säljarkonto
  4. Välj en speditör som kan hantera transporten från leverantören till det angivna Fulfilment Center (din valda speditör måste känna till och uppfylla Amazons krav på förberedelse, paketering, märkning och leverans av dina produkter)
  5. Leverans av dina varor till ditt tilldelade Amazon Fulfilment Center

Detta inlägg kommer att fokusera på steg 3–5, och kommer att täcka allt du behöver veta när det gäller att få dina produkter framgångsrikt levererade till Amazon FBA.

Skapa din sändningsplan på Amazon

När du är redo att skicka dina varor så är det bara att logga in på ditt Amazon säljarkonto och skapa en ny sändningsplan. Först måste du ange vilka produkter du vill skicka till Amazon. Sedan måste du ange om du säljer ”Enskilda produkter” eller ”Förpackade produkter”. Avmarkera ”Enskilda produkter” när du skickar lådor som innehåller en eller flera produkter som varierar i antal och skick. Välj Förpackade produkter om alla produkter i din box har samma SKU (en produkts unika identifierare) och paketering, dvs varje box med samma produkt innehåller samma kvantitet som har packats av tillverkaren. Därefter kommer du till ett arbetsflöde med sex steg där du kan skapa din sändning:

    1. Ange mängden av varje produkt
    2. Instruktionerna för dina förberedelser beror på vilken typ av produkter du har
    3. Skriv ut etiketter
    4. Granska och godkänn din sändning till FBA
    5. Fraktmetod och transportörens uppgifter. I detta steg anger du också antal lådor och skriver ut fraktetiketterna. (Om din sändning är berättigad till Amazon Partnered Carrier Programme, så schemalägger och betalar du också för din sändning nu)
    6. En sammanfattning över sändningsprocessen, där du kan granska innehållet i dina sändningar, spåra din sändning och se dess mottagande status på FBA lagret

För steg 2 och 3: om du föredrar att inte förbereda och/eller märka dina produkter själv erbjuder Amazon FBA sig att hantera detta för en avgift via tjänsterna FBA Etikettservice och FBA Förberedelsetjänst. Välj helt enkelt ”Amazon” i menyn ”vem förbereder” och/eller ”Amazon” i menyn ”vem sätter etiketter” För mer information om avgifter och kostnader, kolla denna länk.

Få detaljerad information om hur du skapar din första sändningsplan här.

Slutligen, kontrollera att allting stämmer och att din sändningsplan är korrekt och produkterna är de som du vill skicka till Amazon. Gå vidare till att godkänna din sändning om du är nöjd. Amazon tilldelar dig ett Fulfilment Center, beroende på din sändningsplan, dvs vilka produkter du sänder och var du sänder dem ifrån. Med andra ord har du inget inflytande på vilket lager du kommer att frakta till.

När du är nöjd med din sändningsplan, så är nästa steg själva transporten.

Skicka dina produkter till ett Amazon Fulfilment Center

Du har tre alternativ när du skickar dina produkter till ett Amazon Fulfilment Center:

    1. Frakt till Amazon FBA med en speditör
    2. Låt din leverantör skicka produkterna direkt till Amazon
    3. Välj att frakta med en Amazon partner via ”Partnered Carrier Programme”(enbart för små paketleveranser, inom Amazons europeiska marknader)

Oavsett vilket av ovanstående alternativ du väljer, är det absolut avgörande att du följer Amazons krav på förberedelse och märkning. Annars riskerar du både förseningar och kostnader i samband med att Amazon avvisar din sändning.

Amazon FBA

Välj att din leverantör hanterar förberedelser och frakt

Om du låter din leverantör skicka dina produkter direkt till Amazon, så kan du spara både tid och pengar, eftersom du tar bort ”mellanhanden”. Men det är viktigt att du ger instruktioner till din leverantör så att de kan uppfylla Amazons krav på förberedelse och märkning. Du måste även vidarebefordra etiketter som din leverantör måste använda på korrekt sätt på dina produkter. Allt måste skötas perfekt så att leveransen till Amazons lager inte kan gå fel. Det är möjligt att få det att fungera, men vi rekommenderar inte den här lösningen för annat än små paketleveranser.

En annan sak att tänka på är det faktum att när din leverantör skickar dina produkter direkt till Amazon så vänjer han sig vid kraven och processen för FBA. Risken finns att leverantören bestämmer sig för att gå förbi dig och istället sälja sina produkter direkt till Amazon.

Slutligen, om du väljer denna lösning, se till att din leverantör sänder varorna med tull betald (handelsvillkoret DDP) eftersom Amazon inte kommer att betala någon frakt eller tullavgifter för din räkning.

Leverans till Amazon FBA med speditör

Logistiken för att få dina produkter till Amazon FBA kan potentiellt ta upp en enorm mängd tid, energi och pengar. Därför är det absolut nödvändigt att din speditör förstår processen med att frakta internationella varor till Amazon.

Om din sändning överstiger cirka 135 kg, är det inte längre fördelaktigt för dig att använda välkända (express) tjänster som DHL, UPS, FedEx etc. För större utlandsförsändelser måste du istället hitta en speditör för att hantera leveransen från din tillverkare till Amazon FBA.

En speditör kommer först och främst att kunna samordna varje steg av leveransprocessen åt dig. Det kan vara till stor hjälp om du saknar erfarenhet av transportbranschen. Om du väljer en speditör som känner till FBA – vilket vi starkt rekommenderar – så kan de även förbereda dina varor för en smidig leverans till Amazon. De kan exempelvis:

  • Kontrollera dina varor för skador
  • Kontrollera att boxens storlek och vikt inte överstiger Amazons krav
  • Märka dina lådor åt dig enligt FBAs riktlinjer
  • Packa dina lådor på pallar, med sträckfilm och etiketter
  • Arrangera en tid för leverans
  • Transportera produkterna till valt Fulfilment Center

De uppenbara fördelarna med denna lösning är att du (dvs. din speditör) kan utföra en kvalitetskontroll. Samtidigt kollar de att kraven på paketering och märkning uppfylls, och minskar därmed risken för att din sändning avvisas av Amazon.

Amazon FBA

Nackdelen med denna lösning är den extra kostnaden när du betalar en ”mellanhand” för att förbereda dina varor. Den extra tid det kostar dig att göra det själv istället för att låta speditören göra det. Och slutligen kostnaden för extra hantering mellan leverantören och ditt Amazon Fulfilment Center. Det är dock vår erfarenhet att det är värt att spendera lite extra eftersom det är så många saker i denna process kan gå fel. Om du anförtror dina varor till en erfaren Amazon FBA speditör så får du stor nytta av deras expertis och resurser. En garanti för att dina produkter kommer fram säkert.

Amazon Partnered Carrier Programme

Om du bara har en liten försändelse kan du kvalificera dig för Amazon Partnered Carrier Program – beroende på varifrån du skickar varor och storleken på din leverans.

För att kvalificera sig för Amazon Partnered Carrier Program får längden på din låda inte överstiga 75cm, och maxvikten är 15kg för att undvika restriktioner. Om ditt paket väger mellan 15 och 30kg, måste varje tung enhet märkas ”Heavy Package/Team Lift” synligt både uppifrån och från sidorna.

Amazon Partnered Carrier Programme låter de som säljer på Amazon att dra nytta av fraktpriser som förhandlats av Amazon. Programmet är endast tillgängligt för små paketleveranser inom Europa. För försändelser utanför Europa måste du själv anordna transporten.

Om din sändning är större än en halv lastpall så måste den packas på pall, och då är Amazon Partner Programme inte längre tillgängligt. För en halv lastpall och större måste du hitta din egen transportör för leveransen mellan Fulfilment Centret och din speditör.

Läs mer om alternativen för sändningar med Amazon partners här.

Om du väljer att frakta med Amazon Partnered Carrier Programme måste du själv kontakta transportören och planera upphämtning. För mer information om hur du schemalägger en upphämtning med UPS, titta här.

Nu till en avgörande del av tjänsten Amazon FBA: förbered dina produkter i enlighet med Amazons krav. Oavsett om du gör det själv, eller låter en tredje part hantera det åt dig, är det viktigt att det blir rätt för att undvika att Amazon avvisar dina produkter vid leverans.

Krav och riktlnjer

FBA fraktriktlinjer: hur du förbereder dina produkter för frakt och leverans

Amazons krav på hur du skickar dina produkter till ett Amazon Fulfilment Center kan tyckas komplicerade och överväldigande vid första anblicken. För att säkerställa att allt fungerar smidigt med din sändning, är det viktigt att du förbereder och märker dina produkter i enlighet med Amazons riktlinjer. Annars kan Amazon neka mottagandet av din leverans när den anländer till deras Fulfilment Center. Nedan hittar du vad du behöver veta.

Krav på förberedelser

När du registrerar dina produkter på ditt Amazon säljarkonto, ger Amazon direkt dig en detaljerad guide över produkter som kräver särskilda förpackningar och förberedelse.

Listan över kategorier som kräver särskild förberedelse inkluderar:

  • Ömtåligt
  • Vätskor/gel
  • Textilier
  • Gosedjur/baby
  • Vasst
  • Småsaker
  • Barnförbjudet

Oavsett om du säljer babyprodukter, vätskor eller ömtåliga föremål, så har Amazon riktlinjer för allt. Video guider för förberedelse för FBA kan hittas via denna länk.

Krav på märkning och streckkoder

Alla produkter som skickas till Amazon FBA måste ha en enkel, lättläst och riktig streckkod för att Fulfilment centret ska kunna identifiera och registrera dem när de anländer. Om Amazon inte kan läsa din produkts streckkod, så stöter de sannolikt på problem när det gäller att identifiera varan, vem den tillhör eller vart den ska till. Korrekt märkning kommer att säkerställa att rätt vara tas emot och att ditt lagersaldo uppdateras.

Amazon FBA skiljer på produkter som du måste märka själv och produkter som redan har en användbar streckkod från tillverkaren. De senare kallas ”Blandat lager, utan märkning” som är produkter som du kan skicka till Amazon Fulfilment Center utan att behöva märka dem först. Nedan kommer vi att klargöra dina två alternativ för streckkoder vid frakt till FBA:

  1. Använd befintliga streckkoder från tillverkaren (endast för tillämpliga produkter)
  2. Skriv ut Amazon streckkoder/etiketter från ditt Amazon säljarkonto

Blandat lager, utan märkning
Vissa produkter uppfyller kraven på tillverkarens streckkoder. Om du väljer denna inställning så kan tillverkarens streckkod användas för att identifiera och spåra ditt lager under hela Amazon FBA processen. Notera att när du väljer detta alternativ så kommer dina produkter att blandas med produkter av samma typ som tillhör andra säljare.

I praktiken innebär detta att om en kund köper en av dina produkter, så kommer Amazon att skicka den produkt som finns närmast den specifika kunden. Det innebär att det inte nödvändigtvis är din produkt som skickar, om du inte lagerför denna produkt på det närmaste Fulfilment centret. Amazon kommer i detta fallet att tilldela säljaren en likvärdig produkt från ditt lager, för att ersätta den produkt som skickades till kunden. Du får naturligtvis betalning för försäljningen som vanligt.

Labelling Amazon FBA

När du använder tillverkarens streckkod som ditt etikettalternativ, så kan Amazon leverera den aktuella produkten med en snabb leverans. Det kommer även att spara både tid och pengar, eftersom du inte behöver applicera Amazons streckkoder själv på dina produkter.

Streckkoder från tillverkare som uppfyller kraven inkluderar UPC, EAN och ISBN. För att kunna använda dessa måste din produkt uppfylla det följande:

    • Produkten(erna) måste vara ny
    • Bara en enda skanningsbar streckkod får finnas på produkten(erna) som motsvarar en enda ASIN (Amazon streckkod) i Amazon katalogen
    • Produkten(erna) kan inte ha ett utgångsdatum
    • Produkten(erna) kan inte bestå av förbrukningsvaror eller varor som appliceras utvärtes (t.ex. kräm, schampo eller kosmetika)

Märk dina produkter själv
Om dina produkter inte räknas som blandat lager, utan märkning, så måste du själv märka dina produkter med FBA etiketter. Du måste följa Amazons etikettkrav för att din leverans ska kunna nå ett Amazon Fulfilment Center snabbt och korrekt. Amazon streckkoder inkluderar ASIN och FNSKU.

När du skapar din sändningsplan så låter steg tre dig skriva ut etiketterna. Du kommer att behöva vidarebefordra dem till din speditör, om du inte märker den själv.

Varje produkt kräver en skanningsbar etikett. Det gäller alla enskilda produkter. Så om du har en stor låda som innehåller 10 uppsättningar hörlurar, måste varje uppsättning måste märkas med en streckkod, det räcker inte att bara märka ytterkartongen. Det är dessutom viktigt att etiketten är placerad på en slät yta och täcker alla befintliga streckkoder. Placera inte etiketter runt kanter, eftersom detta kan påverka hur lätt det är att skanna in dem. Detta försenar inleveransen och därmed dina möjligheter till försäljning.

För produkter som kräver ytterligare förberedelser, som paketering eller bubbelplast, måste du se till att det går att skanna etiketterna utan att öppna förpackningen. Detta gäller även för blandat lager, utan märkning. Dessutom måste du se till att streckkoderna inte har bleknat eller är suddiga, eftersom det också kommer att försämra skanningsbarheten. Detsamma gäller för märkning av fraktlådor: Etiketter måste placeras ovanpå dina lådor långt från lådornas kanter eller hörn. Om du återanvänder dina lådor, se till att du täcker gamla etiketter.

Titta på videon nedan för att se kraven för märkning av dina produkter:

Krav på etiketter för Amazon FBA

Håll koll på kraven för pallar

Det är viktigt att vara medveten om följande krav om du levererar pallar till ett Amazon Fulfilment Center:

  • Pallarna vara 80×120 cm för leverans till Fulfilment Center inom EU
  • När du levererar till Storbritannien måste pallarna vara 120 x 100 cm (UK standard lastpall). Annars avvisas de.
  • Maximal höjd för enstaplade pallar är 1,7 m och 1,5 m för dubbla staplade pallar (inklusive pallens höjd)
  • Lastpallar får inte överstiga 500kg i bruttovikt inklusive lastpallens vikt
  • Lastpallar måste vara insvepta i klar sträckfilm
  • Pallar som importeras över internationella gränser måste överensstämma med standarden ISPM15 (värmebehandlade pallar)
  • Maximal vikt för varje kartong på pall är 15kg. Om kartonger överstiger gränsen på 15kg, måste de vara tydligt märkta med ”Heavy weight” både ovanpå och på sidorna
  • Försändelser som är större än små paketleveranser måste palleteras
  • Alla pallar med blandade men visuellt likartade produkter måste märkas med ”mixed merchandise” eller ”mixed SKUs”
  • Alla lastpallar måste innehålla följande information i det övre högra hörnet på en av sidorna:
    – Leverantörsnamn
    – Avsändar- och mottagaradress
    – Inköpsordernummer
    – Antal kartonger
    – Antalet lastpallar (”Pall nr ___ av ___”.)

Boka leverans till Amazon FBA

Krav på schemaläggning av leveranser till Amazon FBA

Framgångsrik schemaläggning av leveranser till Amazon måste följa vissa riktlinjer.

Du måste fylla i bokningsformuläret och ange den begärda informationen, till exempel antal pallar och kartonger och inköpsordernummer, vilket är ditt Amazon referens ID. När du har fyllt i bokningsformuläret och vidarebefordrat det till din transportör så kontaktar de Fulfilment Centret för att planera leveransen. Tillsammans med inköpsordernummer, måste transportören också uppge ett PRO-nummer och ett konossement (B/L) nummer.

Din utsedda transportör måste begära en leveranstid minst 24 timmar i förväg för alla inkommande leveranser. Om du väljer att använda Transporteca för din FBA leverans, kommer vi naturligtvis att hantera dessa arrangemang för din räkning.

På grund av att Amazon kräver att FBA försändelser levereras på mycket specifika tider – ibland sent på kvällen och med mycket smala tidsluckor – kan förseningar uppstå utöver den inledande transittid som vi presenterar för er. Transporteca kan, precis som alla andra transportörer, inte kontakta Amazon för att boka en leveranstid förrän varorna har anlänt till speditörens lager i destinationslandet. Den tidslucka som Amazon ger kan potentiellt vara några dagar efter att dina produkter har ankommit.

Slutligen måste alla pall leveranser ske med en lastbil på minst 7,5 ton. Den här sortens lastbil kan backa upp till lastbryggan, vilket gör det möjligt för en gaffeltruck att få åtkomst bakifrån. Privata fordon som bilar, skåpbilar och pickuper kommer att avvisas.

Leveranser som går fel

Ingen vill oroa sig för transporter och leveranser. Därför är det viktigt att du är bekant med de vanligaste problemen som kan skapa förseningar, eller att leveransen avvisas. Undvik följande misstag för att säkerställa en framgångsrik leverans av dina produkter:

  • Dina produkter är inte korrekt packade för lagring
  • Produkter är felaktigt märkta eller har oläsliga etiketter
  • Din försändelse innehåller oväntade varor: till exempel flera leveranser i samma låda, ingen lista, eller om du har levererat mer än vad som anges etc.
  • När flera produkter ”saknas”, till exempel när point-of-sale lådor används som förpackning, eller om flera uppsättningar av produkter är felmärkta
  • När produktens skick eller beskrivning inte matchar vad som anges i Amazons system, till exempel fel version, skick eller paketering
  • Om pallens höjd överstiger gränsen på 1,7 m för enstaplad och 1,5 m för dubbelt staplade pallar
  • När farliga objekt utgör en säkerhetsrisk
  • När samma streckkoder används för olika produkter
  • Om flytande produkter inte är ordentligt förseglade eller har läckt ut
  • Om du skickar sampackade produkter med endast en etikett på den yttersta lådan, när du i själva verket försöker leverera flera produkter
  • När din produkt har flera streckkoder, eftersom du inte täckt över de gamla
  • När streckkoden har klistrats på den yttre påsen, och kan ha lossnat
  • Dina lådor är för tunga och saknar varningstext (> 15kg)

För en kort sammanfattning av restriktionerna, vad du bör göra och inte göra, kolla Amazons snabbguide.

Amazon FBA krav på pallar

Skatter och tullar

Det är viktigt att notera att Amazon inte tar ansvar för eventuella tullar eller skatter som din försändelse kan omfattas av. Se därför till att din sändning är tullklarerad, och att alla eventuella tullar och avgifter har betalats innan leveransen till Amazon. Annars kommer din leverans att avvisas vid ankomst till Amazon lagret. Amazon kan därmed inte fungera som en importör eller slutgiltig mottagaren för några av dina importsändningar.

Farligt gods

Tänk på att Amazon FBA har begränsningar för vissa produkter, som du inte får sälja via FBA. Listan nedan är inte komplett, men den ger några exempel:

  • HAZMAT produkter: komprimerad gas och brännbara produkter. Sändningar med litiumbatterier kräver ytterligare information på produkten
  • Förgängliga produkter/produkter med utgångsdatum: till exempel mat och graviditetstester
  • Tunga varor över 30kg
  • Vapen, knivar, alkohol, receptbelagda läkemedel, tobak, vätskebehållare som är större än 1 L

För fullständig förteckning över produkter som inte är tillåtna för FBA, titta på den här länken.

Vad händer härnäst

När Amazon har mottagit och skannat dina produkter, kommer de att lagra dem på Fulfilment Center och produkten kommer vanligtvis att vara tillgänglig för försäljning på Amazon inom tre arbetsdagar.

På ditt säljarkonto på Amazon kan både granska, övervaka och spåra din sändning (vid behov). Besök sidan ”Visa sammanfattning” för att följa din sändnings utvecklingen när den tas emot av FBA. Det är här u kommer att bli underrättad om det skulle finnas några problem med din försändelse.

Om din försändelse har mottagits efter 72 timmar så bör du kontakta Amazon Seller Support för hjälp.

Amazon FBA

FBA med Transporteca

Många nya säljare på Amazon FBA är överväldigade av processen att få sina produkter till FBA – och vi förstår varför! Det är en komplicerad process som kräver en viss kunskap och erfarenhet.

Transporteca är en erfaren operatör när det gäller FBA leveranser, och vi har redan hanterat otaliga leveranser till Amazon.

Vi samarbetar med flera betrodda partners, som till fullo förstår processen och kraven för att få försändelser framgångsrikt levererade till Amazons Fulfilment Center.

Vi tar hand om allt som rör transporten, inklusive tullhantering, när du bokar din transport med Transporteca. Våra partner se till att din sändning är paketerad och märkt i enlighet med Amazons krav, och vi tar hand om att arrangera leveranstider med Amazon i god tid.

Vi hanterar allt från hämtning på tillverkarens lager tills dina produkter är incheckade på ett Amazon Fulfilment Center. Förlita dig på oss när det gäller logistiken, då garanterar vi att Amazons krav uppfylls – och du kan spendera din tid fokuserad på ditt företag.

Vill du skicka dina produkter till Amazon FBA? Välj helt enkelt ‘Amazon FBA’ i listmenyn över fraktalternativ när du gör en prisförfrågan på vår hemsida.

Ta gärna kontakt med oss, om du har ytterligare frågor.

Du kan också kolla Amazons FAQ för mer information om FBA, eller läs hela guiden för hur man skapar en FBA försändelse här.